Sabtu, 21 Oktober 2017

PENGARUH KEADAAN DIRI, UNSUR PENYOKONG DAN FAKTOR DEMOGRAFI TERHADAP TEKAD KEWIRAUSAHAAN PELAJAR PENDIDIKAN TINGGI DI PROVINSI RIAU

PENGARUH KEADAAN DIRI, UNSUR PENYOKONG DAN FAKTOR DEMOGRAFI TERHADAP TEKAD KEWIRAUSAHAAN PELAJAR PENDIDIKAN TINGGI DI PROVINSI RIAU Sukarni.*. Norasmah Othman** FKIP Universitas Islam Riau Fakulty Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia Abstract This study identifies factors that influence the determination of entrepreneurial. There are five for influence elements of determination entrepreneurial: self-efficacy, achievement motivation, facilitates capital, social relationships and entrepreneurial knowledge. A questionnaire was distributed to 389 university students. Finding shown that the majority of students agreed that entrepreneurial knowledge, self-efficacy, achievement motivation and facilitates capital of key factors do influenced entrepreneurial determination. AMOS path analysis was used to identify the contribution of the direct and indirect influence of the five dimensions of entrepreneurial determination. Several hypotheses have been tested and found that entrepreneurial determination influenced by entrepreneurial knowledge, self-efficacy, achievement motivation and facilitates capital. However, gender, financial support and group activities did not moderate the entrepreneurial determination, whereas student residence do moderate to entrepreneurship determination. Furthermore, self-efficacy do moderated by gender, student residence and group activities, but financial support do not moderate self-efficacy. Gender, student residence, financial support and group activities did not moderate achievement motivation. Finally the study proposes guidelines to develop an effective entrepreneurship curriculum for university in the Riau Province. Key words: entrepreneurial determination, self-efficacy, achievement motivation, facilitates capital, social relationships, student residence, entrepreneurial knowledge ABSTRAK Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh keadaan diri dan unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan pelajar. Terdapat lima unsur utama dalam kajian ini iaitu efikasi kendiri, motivasi pencapaian, akses modal dan jaringan sosial serta pengetahuan Kewirausahaan. Kuisioner di hantar kepada 389 orang pelajar IPT yang telah menjawab soal selidik. Analisis jalur melalui AMOS digunakan untuk melihat sumbangan pengaruh langsung dan pengaruh tidak langsung dari keadaan diri dan unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan. Hasil pengujian hipotesis mendapati wujudnya pengaruh efikasi kendiri, motivasi pencapaian, pengetahuan Kewirausahaan, jaringan sosial dan akses modal terhadap tekad Kewirausahaan. Seterusnya Jantina, sokongan kewangan, keterlibatan dalam pertubuhan tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar, hanya tempat tinggal yang memoderasi tekad Kewirausahaan. Sedangkan efikasi kendiri dimoderasi oleh jantina, tempat tinggal dan keterlibatan dalam pertubuhan, manakala sokongan kewangan tidak memoderasi efikasi kendiri. Manakala motivasi pencapaian pelajar tidak dimoderasi oleh jantina, tempat tinggal, sokongan kewangan dan keterlibatan dalam pertubuhan. Dipenghujung kajian turut dibincangkan beberapa cadangan untuk membangun tekad Kewirausahaan melalui perbaikan kurikulum Kewirausahaan institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Kata kunci : Tekad Kewirausahaan, efikasi kendiri, motivasi pencapaian dan akses modal, jaringan sosial dan tempat tinggal serta pengetahuan Kewirausahaan PENDAHULUAN Kewirausahaan merupakan satu bidang yang penting bagi sesebuah negara. Budaya makan gaji dapat dikikis dalam kalangan rakyat melalui Kewirausahaan, dan budaya mencipta pekerjaan sendiri dapat dipupuk, sehingga penggangguran boleh dicegah. Isu pengangguran dalam kalangan alumni pendidikan tingi bukan perkara baru dan selalu menjadi masalah kepada negara. Masalah pengangguran berlaku setiap kali universiti mengeluarkan beribu-ribu alumni setiap tahun. Kemahiran dan pengetahuan yang dimiliki oleh para alumni tidak dapat digunakan untuk menyumbang kepada pembangunan negara (Mohd.Hasan, 2007) Bambang (2011), menegaskn bahawa alumni institusi perguruan tinggi di Indonesia lebih suka bekerja sebagai pegawai negeri jika dibandingkan dengan bekerja sendiri. Keadaan ini juga berlaku kerana kurangnya sokongan daripada ibu bapa. Kebanyakan ibu bapa inginkan kerjaya yang terjamin untuk anak-anak mereka. Bagi mereka, bekerja sebagai pegawai negeri mempunyai risiko yang kecil jika dibandingkan dengan kerjaya sebagai pengusaha. Soalan kurangnya keinginan alumni Institusi Perguruan Tinggi ( IPT ) mencipta kerja sendiri dan mereka lebih suka bekerja sebagai pegawai negeri, hal ini selari dengan keinginan ibu bapa mereka. Keadaan ini bertolak belakang dengan tujuan pembelajaran Kewirausahaan daripada IPT. Pembelajaran Kewirausahaan mestilah dapat menyokong keinginan dan tekad alumniya menjadi pengusaha. Keadaan ini sangat menarik untuk diselidik. Setakat ini, pengusaha Indonesia hanya berjumlah 0.2% daripada keseluruhan jumlah penduduk. Untuk mencapai ekonomi ideal, sepatutnya Indonesia mempunyai minimum 2% pengusaha daripada jumlah penduduk. Kekurangan penceburan dalam bidang Kewirausahaan ini kerana sebahagian besar daripada mereka masih cenderung untuk memilih menjadi buruh atau orang gajian. Perlu disedari bahawa semakin besar jumlah orang terdidik yang tamat IPT, maka semakin besar pula potensi jumlah pengangguran. Rendahnya keinginan alumni pendidikan tinggi untuk membuka usaha sendiri tidak lepas daripada kesalahan yang terjadi di sekolah. Keadaan yang berlaku di sekolah formal menjadi salah satu perencat potensi manusia sejak lahir. Yang lebih menyedihkan adalah bahawa pendidikan formal tidak hanya mempunyai kuasa untuk menghalang bakal pengusaha tetapi mempunyai kuasa untuk memusnah atau melumpuhkan potensi pengusaha pelajarnya. Sepatutnya pendidikan formal boleh membangunkan dan melatih bakal pengusaha (Feri Yang, 2008) Bagaimanakah memberikan motivasi kepada pelajar supaya mahu dan berhasrat untuk menjadi pengusaha dan mempunyai keberanian membuka perniagaan sendiri?. Menjawab soalan ini perlu disiasat, apakah faktor-faktor yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan alumni daripada institusi perguruan tinggi. Tujuan Penelitian 1. Mengetahui pengaruh keadaan diri terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 2. Mengetahui pengaruh keadaan diri terhadap tekad Kewirausahaan dengan moderasi faktor demografi pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 3. Mengetahui pengaruh unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 4. Mengetahui pengaruh unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan dengan moderasi faktor demografi pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 5. Mengetahui pengaruh keadaan diri terhadap unsur penyokong pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 6. Mengetahui pengaruh keadaan diri dan unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. 7. Mengetahui pengaruh keadaan diri dan unsur penyokong terhadap tekad Kewirausahaan dengan moderasi faktor demografi pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Kerangka Pemikiran Model yang diguna pakai dalam penelitian ini ialah model analisis jalur. Model analisis jalur dengan model analisis multigroup sampel (multiple group smple analysis) (Joreskog dan Sorbon, 1993 dalam Kusnendi, 2010). Reka bentuk penelitian model analisis banyak kumpulan sampel dengan pemboleh ubah kawalan dapat disusun dalam bentuk diagram seperti gambar berikut ini. Gambar 3.1 : Reka Bentuk Model Analisis Pelbagai Kumpulan Sampel dengan Pemboleh Ubah Kawalan Populasi dan Sampel Populasi bagi penelitian ini ialah pelajar Universiti di Pekanbaru Riau, ianya selari dengan tujuan penelitian. Jumlah keseluruhan pelajar universiti di Pekanbaru adalah seramai 61407 orang (Badan Statitistik Kota Pekanbaru 2012). Pengambilan sampel mengikut nisbah tahap kesilapan 0.05 dan tahap keyakinan 95%, sehingga jumlah sampel adalah 400 orang yang dikumpulkan menggunakan teknik pensampelan multi-stage sampling (penarikan sampel banyak tahap). Analisis Jalur Guna menjawab soalan kajian kesatu, kedua dan ketiga dilakukan analisis jalur kumpulan semua sampel. Model analisis semua sampel diperuntukkan bagi menjawab soalan kajian kesatu serta menguji hipotesis satu (H1), hipotesis dua (H2) dan hipotesis tiga (H3), iaitu melihat pengaruh pemboleh ubah Akses Modal, Jaringan Sosial, Pengetahuan Kewirausahaan, Motivasi Pencapaian dan Efikasi Kendiri Terhadap Tekad Kewirausahaan pelajar Perguruan Tinggi di Provinsi Riau. Hasil analisis jalur dipertonton seperti Gambar 4.1 berikut. Gambar 4.1. Analisis Jalur Semua Sampel (Saiz sampel = 389= 389) Gambar 4.1 memperlihatkan hasil ujian analisis jalur menggunakan AMOS. Dapatan analisis kesepadan model dengan sampel penuh memperlihatkan beberapa kelemahan seperti hasil uji model fit dan pekali jalur antara akses modal dengan motivasi pencapaian (0.00). Kriteria uji model fit tidak memenuhi persyaratan perlu diperbaiki atau Triming. Triming adalah kaedah biasa diguna pakai para penyelidik untuk memperbaiki model (Haise, 1996 dalam Kusnendi, 2010). Perbaikan dilakukan dengan mengeluarkan kaitan antara akses modal dengan motivasi pencapaian. Hasil perbaikan model diperlihatkan Gambar 4.2. Gambar 4.2. Triming Model Semua Sampel (Saiz sampel = 389= 389) Setelah perbaikan model iaitu dengan menghapus atau mengeluarkan garis panah sehala antara akses modal dengan motivasi terlihat hasil ujian model fit cukup baik iaitu , CFI = 1.000 ≥ 0.90 berarti model fit , nilai RMSEA perolehan iaitu 0.000 atau RMSEA ≤ 0.08 Secara keseluruhan model fit dengan data kerana hampir keseluruhan kriteria yang diminta adalah baik. Ringkasan keputusan analisis ujian kesesuaian model semua sampel dipamerkan melaluitabel 4.8 berikut ini. tabel 4.8 : Ujian Kriteria Kesesuaian Model Goodneess of fit index Perolehan Cut-off value Hasil χ2 – Chi Square 7.708 Diharapkan kecil Baik Significance Probability 0.564 ≥ 0.05 Baik RMSEA 0.000 ≤ 0.08 Baik GFI 0.999 ≥ 0.90 Baik AGFI 0.972 ≥ 0.90 Baik CMIN/ DF 0.856 ≤ 2.00 Baik TLI 1.001 ≥ 0.95 Baik CFI 1.000 ≥ 0.95 Baik Tabel 4.8 memperlihatkan keputusan analisis ujian kesesuaian model, daripada 8 (delapan) kriteria yang ditetapkan dalam analysis jalur, kesemuanya baik sehingga model sesuai dengan data. Keputusan analisis kesepadan data dengan model dipertontonkantabel 4.9. Nilai Critical Ratio (CR ) dalam Regression Weight yang berada di luar lingkungan ± 1.96 dianggap signifikan pada aras p> 0.5. Tabel 4.9: Ujian Kesepadanan Data dengan Model Estimate S.E. C.R. P Label MOTIV <--- JARSOS .213 .083 2.564 .010 b9_1 MOTIV <--- PENGT 1.139 .038 30.026 *** b3_1 EFIKASI <--- JARSOS .843 .071 11.866 *** b1_1 EFIKASI <--- PENGT .665 .074 8.948 *** b2_1 EFIKASI <--- AKSESMDL .533 .133 4.004 *** b10_1 EFIKASI <--- MOTIV .231 .041 5.644 *** TEKAD <--- EFIKASI .236 .025 9.550 *** b5_1 TEKAD <--- MOTIV .202 .021 9.772 *** b6_1 TEKAD <--- AKSESMDL .630 .066 9.549 *** b8_1 TEKAD <--- PENGT .508 .040 12.827 *** b11_1 TEKAD <--- JARSOS -.108 .040 -2.691 .007 Tabel 4.9 memperlihatkan keputusan analisis ujian kesepadan data dengan model, menunjukkan bahawa nilai CR bagi regresi antara pemboleh ubah keseluruhannya berada di luar lingkungan ± 1.96 dianggap signifikan pada aras p> 0.5. Keputusan ini menunjukkan bahawa model pengukuran yang dibentuk oleh pemboleh ubah pendam dan pemboleh ubah penunjuk sepadan (fit) dengan data kajian. Keputusan ini mengesahkan bahawa pemboleh ubah pendam bagi model pengukurannya dalam persamaan struktur tersebut secara signifikan dapat dipercayai. Analisis jalur juga menghasilkan keputusan tentang pengaruh langsung (direct effects) dan pengaruh tidak langsung (indirect effects) serta pengaruh keseluruhan (total effects) diantara pemboleh ubah. Hasil analisis yang diguna pakai tentang pengaruh pelbagai pemboleh ubah ialah analisis yang sudah di standarkan ( standardized). Rumusan keputusan analisis pengaruh langsung serta pengaruh tidak langsung antara pelbagai pemboleh ubah kajian ini dipertontonkan melaluitabel 4.10. Untuk lebih jelas dapatan ini rujuk lampiran 3. Keputusan analisis jalur tentang pemboleh ubah yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar diringkas sepertitabel 4.10. Tabel 4.10: Pemboleh ubah Mempengaruhi Tekad Kewirausahaan Model Semua Sampel. Pemboleh ubah Tekad Kewirausahaan Dipengaruhi Langsung Tidak Langsung Jumlah Akses Modal .209 .042 .251 Jaringan Sosial -.036 .085 .049 Pengetahuan pengusaha .374 .330 .704 Motivasi Pencapaian. .190 .051 .241 Efikasi Kendiri .271 - .271 Keputusan analisistabel 4.10 menunjukkan bahawa tekad Kewirausahaan pelajar di pengaruhi secara langsung oleh akses modal (0.209), jaringan sosial (-0.036) pengetahuan Kewirausahaan (0.374), motivasi pencapaian (0.190) dan efikasi kendiri (0.271). Manakala hal yang mempengaruhi secara tidak langsung iaitu akses modal (0.042), jaringan sosial (0.085), pengetahuan Kewirausahaan (0.330) dan motivasi pencapaian (0.051) sedangkan efikasi kendiri tidak mempengaruhi secara tidak langsung. Hasil analisistabel 4.10 adalah untuk menjawab soalan kajian kesatu iaitu bagaimanakah wujud pengaruh akses modal, pengetahuan Kewirausahaan, jaringan sosial, efikasi kendiri dan motivasi pencapaian terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau?. Dapatan analisis sampel penuh analisis jalur memperlihatkan bahawa tekad Kewirausahaan pelajar dipengaruhi oleh akses modal, pengetahuan Kewirausahaan, jaringan sosial dan motivasi pencapaian serta efikasi kendiri. Seterusnya untuk menjawab soalan kajian kedua, diperlihatkan melalui keputusan analisis jalur tentang pemboleh ubah yang mempengaruhi efikasi kendiri pelajar diringkas sepertitabel 4.11. Rincian hasil analisis sila rujuk lampiran 3. Tabel 4.11: Pemboleh Ubah Mempengaruhi Efikasi Kendiri Model Semua Sampel Pemboleh Ubah Efikasi Kendiri Dipengaruhi Langsung Tidak Langsung Jumlah Akses Modal .154 - .154 Jaringan Sosial .247 .014 .261 Pengetahuan Pengusaha .425 .169 .594 Motivasi Pencapaian. .189 - .189 Keputusan analisistabel 4.11 menunjukkan bahawa efikasi kendiri dipengaruhi secara langsung oleh akses modal (0.154), jaringan sosial (0.247), pengetahuan Kewirausahaan (0.425), motivasi pencapaian (0.189). Manakala pengaruh tidak langsung terhadap efikasi kendiri iaitu jaringan social (0.014) dan pengetahuan pengusaha (0.169) . Keputusan analisistabel 4.11 menjawab soalan kajian kedua iaitu apakah terdapat pengaruh akses modal, pengetahuan Kewirausahaan, jaringan sosial dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Dapatan kajian menjelaskan bahawa efikasi kendiri dipengaruhi akses modal, pengetahuan keusawanan, jaringan sosial dan motivasi pencapaian. Seterusnya untuk menjawab soalan kajian ketiga diperlihatkan melalui keputusan analisis jalur tentang pemboleh ubah yang mempengaruhi motivasi pencapaian pelajar diringkas sepertitabel 4.12. Rincian hasil analisis sila rujuk lampiran 3 Tabel 4.12: Pemboleh Ubah Mempengaruhi Motivasi Pencapaian Model Semua Sampel Pemboleh Ubah Motivasi Pencapaian Dipengaruhi Langsung Tidak Langsung Jumlah Jaringan Sosial .076 - .076 Pengetahuan pengusaha .891 - .891 Tabel 4.12 mempamerkan bahawa motivasi pencapaian dipengaruhi secara langsung oleh jaringan sosial (0.076) dan pengetahuan pengusaha (0.891). Tidak ada pangaruh tidak langsung daripada masing masing pemboleh ubah. Hasil analisis tabel 4.12 adalah untuk menjawab soalan kajian ketiga iaitu bagaimanakah wujud pengaruh akses modal, pengetahuan Kewirausahaan, jaringan sosial dan efikasi kendiri terhadap motivasi pencapaian pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Dapatan analisis memperlihatkan bahawa motivasi pencapaian dipengaruhi oleh jaringan sosial dan pengetahuan Kewirausahaan, sedangkan akses modal, dan efikasi kendiri tidak berpengaruh terhadap motivasi pencapaian. Seterusnya untuk memperjelas perbandingan pengkali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan daripada kedua-dua kumpulan sampel lelaki dengan kumpulan sampel perempuan digambar dalam gambar berikut ini. Gambar 4.11 Perbandingan pengkali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan daripada kedua-dua kumpulan sampel lelaki dengan kumpulan sampel perempuan. Gambar 4.11 memperlihatkan perbandingan pengkali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Hasil analisis memperlihatkan bahawa akses modal, jaringan sosial, pengetahuan Kewirausahaan dan motivasi pencapaian serta efikasi kendiri berbanding lurus antara kedua kumpulan sampel. Manakala dikaitkan dengan hipotesis yang dikemukakan iaitu: Jantina memoderasi pengaruh terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau, hipotesis di tolak. Hal ini bererti bahawa jantina tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Seterusnya untuk memperjelas perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan daripada kumpulan sampel yang tinggal bersama ibu bapa dengan kumpulan sampel yang tinggal di rumah sewa digambar dalam gambar berikut ini. Gambar 4.12 : Perbandingan pekali yang mempengaruhi Tekad Kewirausahaan Pelajar daripada kumpulan sampel yang tinggal bersama ibu bapa dengan kumpulan sampel yang tinggal di rumah sewa. Gambar 4.12 memperlihatkan perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar yang tinggal bersama ibu bapa dengan pelajar yang tinggal di rumah sewa. Gambar 4.12 memperlihatkan bahawa akses modal dan jaringan sosial tidak berbeza tingkat pengaruh, sedangkan pengetahuan Kewirausahaan berbanding lurus antara kedua kumpulan sampel. Manakala dikaitkan dengan hipotesis yang dikemukakan iaitu: Tempat tinggal semasa kuliah memoderasi pengaruh terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau, hipotesis di tolak. Hal ini bererti bahawa tempat tinggal tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Seterusnya untuk memperjelas perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar dari kumpulan sampel sokongan kewangan sendiri dengan kumpulan sampel dengan sokongan kewangan daripada ibu bapa digambar dalam gambar berikut ini. Gambar 4.13 : Perbandingan pekali yang mempengaruhi Tekad Kewirausahaan Pelajar daripada kumpulan sampel sokongan kewangan sendiri dengan kumpulan sampel dengan sokongan kewangan daripada ibu bapa. Gambar 4.17 memperlihatkan perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar dengan sokongan kewangan sendiri dengan pelajar dengan sokongan kewangan daripada ibu bapa. Gambar 4.17 memperlihatkan bahawa tidak terdapat perberbezaan tingkat pengaruh masing masing pemboleh ubah terhadap tekad Kewirausahaan pelajar dengan sokongan kewangan sendiri dengan pelajar dengan sokongan kewangan daripada ibubapa. Manakala dikaitkan dengan hipotesis yang dikemukakan iaitu: Sokongan kewangan semasa kuliah memoderasi pengaruh terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau, hipotesis di tolak. Hal ini bererti bahawa sokongan kewangan pelajar tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Seterusnya untuk memperjelas perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar daripada kumpulan sampel yang aktif ikut kumpulan dengan kumpulan sampel yang tidak ikut kumpulan digambar dalam gambar 4.14 berikut ini. Gambar 4.14 : Perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar daripada kumpulan sampel yang aktif ikut kumpulan dengan kumpulan sampel yang tidak ikut kumpulan. Gambar 4.14 memperlihatkan perbandingan pekali yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar yang aktif ikut kumpulan dengan pelajar dengan pelajar yang tidak ikut kumpulan. Gambar 4.14 memperlihatkan bahawa tidak terdapat perberbezaan tingkat pengaruh dari masing masing pemboleh daripada kedua sampel tersebut. Manakala dikaitkan dengan hipotesis yang dikemukakan iaitu: aktifitas kumpulan memoderasi pengaruh terhadap tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau, hipotesis di tolak. Hal ini bererti bahawa keterlibatan dalam kumpulan tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Pembahasan Keadaan Diri Terhadap Tekad Kewirausahaan Beberapa perkara sudah dibincangkan dan dapatan kajian ini memperlihatkan efikasi kendiri merupakan unsur penentu utama dalam mewujudkan tekad Kewirausahaan seseorang. Pelajar yang memiliki kepercayaan diri yang tinggi cenderung memiliki tekad atau kemahuan Kewirausahaan. Persamaan struktural daripada olahan SEM menunjukkan bahawa 71% tekad Kewirausahaan dipengaruhi oleh efikasi kendiri. Dapatan kajian ini selari dengan pendapat Betz dan Hacket dalam Indarti (2010) menyatakan bahwa semakin tinggi tingkat efikasi kendiri seseorang semakin tinggi pula minatnya terhadap Kewirausahaan. Selain itu, Gilles dan Rea dalam Indarti (2010)) membuktikan pentingnya efikasi kendiri dalam proses pengambilan keputusan berkaitan dengan kerjaya seseorang. Efikasi kendiri terbukti signifikan menjadi penentu tekad seseorang. Efikasi kendiri terbukti mempengaruhi tekad Kewirausahaan mahasiswa Indonesia dan Norway. Semakin tinggi kepercayaan diri seorang mahasiswa atas kemampuan dirinya untuk dapat berusaha, maka semakin besar pula keinginannya untuk menjadi seorang pengusaha (Cromie, 2000). Manakala, responden mahasiswa Jepun tidak berpengaruh efikasi kendiri terhadap keinginan menjadi usahwan (Indarti 2010). Unsur Penyokong dengan Tekad Kewirausahaan Dapatan ini memperlihatkan bahawa akses modal tidak terlalu signifikan mempengaruhi tekad Kewirausahaan. Temuan ini kurang sefaham dengan penjelasan Indarti (2004) dan Kristiansen (2003), yang menyatakan bahawa akses kepada modal adalah halangan klasik, terutama dalam perniagaan baru, sekurang-kurangnya berlaku di negara-negara membangun dengan sokongan lembaga penyedia kewangan dan institusi-institusi yang tidak sangat kuat dan akses kepada modal untuk menjadi salah satu penentu suksesnya usaha. Tekad Kewirausahaan pelajar hampir tidak terpengaruh oleh ketersediaan modal . Unsur penyokong lainnya iaitu pengetahuan Kewirausahaan yang dimiliki seseorang. Apabila seseorang memahami tentang Kewirausahaan mestinya dia akan mempunyai tekad yang lebih kuat daripada seseorang yang tidak memiliki pengetahuan Kewirausahaan. Sinha dalam Indarti (2010) mengemukkan bahawa latar belakang pendidikan seseorang terutama yang terkait dengan bidang pengusaha, dipercaya akan mempengaruhi keinginan dan minatnya untuk memulai usaha baru di masa mendatang. Sebuah studi dari India membuktikan bahwa latar belakang pendidikan menjadi salah satu penentu penting tekad Kewirausahaan dan kejayaan usaha yang dijalankan. Faktor Demografi dengan Tekad Kewirausahaan Dapatan kajian ini selari dengan dapatan Norasmah (2007) bahawa tidak terdapat perbezaan yang ketara antara remaja lelaki dengan remaja perempuan tentang tingkah laku nonkognitif Kewirausahaan. Berbeza dengan beberapa kajian lepas, bahawa pelajar laki-laki mempunyai komitmen yang kuat daripada pelajar perempuan. Secara umum, sektor pengusaha banyak di kuasai oleh kaum laki-laki. Mazzarol (1999) menunjukkan bahawa wanita cenderung untuk tidak membuka usaha baru berbading kaum laki-laki. Temuan serupa juga dibentangkan oleh Kolvereid (1996), laki-laki terbukti mempunyai tekad pengusaha yang lebih tinggi berbanding perempuan. Dalam konteks kajian ini, tempat tinggal semasa kuliah tidak memoderasi tekad Kewirausahaan pelajar institusi pendidikan tinggi di Provinsi Riau. Tidak terdapat perbezaan tekad Kewirausahaan antara pelajar yang tinggal bersama ibu bapa dengan pelajar yang tinggal di rumah sewa. Apabila dilihat daripada unsur yang mempengaruhi, pelajar yang tinggal bersama ibu bapa, unsur dominan yang mempengaruhi tekad kepengusahanya ialah pengetahuan Kewirausahaan, manakala pelajar yang berkediaman di rumah sewa, dominan yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan ialah efikasi kendiri. Dapatan kajian ini tidak selari dengan kajian lepas Linan (2007), bahawa dalam menentukan hala tuju kerjaya seseorang itu, faktor persekitaran yang merangkumi nilai pendekatan dan nilai sosial didapati mempunyai pengaruh yang kuat dalam keputusan yang di buat oleh pelajar. Implikasi Huraian diatas dapat diambil kesimpulan tentang unsur yang berpengaruh terhadap tekad Kewirausahaan baik berpengaruh secara langsung mahupun yang berpengaruh secara tidak langsung, seperti dalam gambar berikut. Gambar 5.2: Faktor yang mempengaruhi tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Pekanbaru. Menjadi pengusaha bagi kalangan pelajar institusi perguruan tinggi ternyata yang paling diperlukan ialah efikasi, sehingga dalam pembelajaran Kewirausahaan pada institusi perguruan tinggi kurikulumnya mestilah mendalami tentang membangkitkan efikasi kendiri didalam diri pelajar. Efikasi kendiri terkait dengan pengetahuan Kewirausahaan dan motivasi pencapaian. Manakala motivasi pencapaian dipengaruhi oleh jaringan sosial dan pengetahuan Kewirausahaan. Penjelasan ini bermakna bahawa seseorang pelajar akan mempunyai tekad Kewirausahaan apabila dalam dirinya ada efikasi kendiri yang kuat. Efikasi kendiri ini perlu disokong oleh pengetahuan Kewirausahaan dan motivasi pencapaian. Ertinya kurikulum Kewirausahaan pada institusi perguruan tinggi mestilah mengaitkan dengan efikasi kendiri dan motivasi pencapaian. Berdasarkan gambaran di atas dapat disenaraikan isi kurikulum Kewirausahaan pada institusi perguruan tinggi sebagai berikut: Gambar 5.3: Kandungan Pelajaran Kewirausahaan Kandungan pelajaran efikasi kendiri lebih banyak menyajikan tentang penanaman rasa percaya diri yang tinggi ( bahan kajian psikologi). Manakala pelajaran tentang motivasi pencapaian berisikan tentang memberikan dorongan agar pelajar menjadi seorang yang berani menghadapi risiko dan cabaran. Pengetahuan Kewirausahaan pula berisikan pengetahuan memulai, mengurusi dan mengembangkan perniagaan untuk berjaya. Melalui kepentingan dan implikasi kajian yang telah dibincangkan di atas, pengkaji mengharapkan agar pihak universiti dapat menjadikannya sebagai panduan untuk membangunkan pengusaha di Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau. Ini selaras dengan matlamat pemerintah yang inginkan lebih ramai lagi alumni menjadi pengusaha untuk meningkatkan taraf ekonomi negara. Kesimpulan Berdasar analisis data pada bahagian sebelumnya, dapat dirumuskan hasil kajian ini, iaitu : 1) Terdapat pengaruh yang signifikan antara akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 2) Terdapat pengaruh akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 3) Terdapat pengaruh akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan efikasi kendiri terhadap motivasi pencapaian pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 4) Jantina memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan, motivasi pencapaian dan efikasi kendiri terhadap tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 5) Jantina memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 6) Jantina tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan efikasi kendiri terhadap motivasi pencapaian pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 7) Tempat kediaman semasa kuliah tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan, motivasi pencapaian dan efikasi kendiri terhadap tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 8) Tempat tinggal semasa kuliah memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 9) Tempat tinggal semasa kuliah tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan efikasi kendiri terhadap motivasi pencapaian pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 10) Sokongan kewangan semasa kuliah tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan, efikasi kendiri dan motivasi pencapaian terhadap tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau. 11) Sokongan kewangan semasa kuliah tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 12) Sokongan kewangan semasa kuliah tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan efikasi kendiri terhadap motivasi pencapian pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 13) Aktiviti dalam kumpulan tidak memoderasi akses modal. jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan, motivasi pencapaian efikasi kendiri pelajar terhadap tekad Kewirausahaan pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau. 14) Aktiviti dalam kumpulan tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan motivasi pencapaian terhadap efikasi kendiri pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau 15) Aktiviti dalam kumpulan tidak memoderasi akses modal, jaringan sosial, pengetahuan pengusahaan dan Efikasi kendiri terhadap Motivasi Pencapaian pelajar Institusi Perguruan Tinggi di Provinsi Riau RUJUKAN Ab. Aziz Yusof dan Zakaria Yusof, 2004. Prinsip Kewirausahaan Edisi Kedua. Prentice Hall: Pearson Malaysia Sdn.Bhd. Ab. Aziz Yusof (2003) Prinsip Kewirausahaan, Petaling Jaya : Pearson Malaysia. Ab. Aziz Yusof, 2001, Pengusaha Dan Kewirausahaan: Satu Penilaian. Prentice Hall: Pearson Malaysia Sdn.Bhd. Abu Bakar, 2007, Penglibatan Kaum Wanita Dalam Aktiviti Kewirausahaan di negeri Johor : kajian terhadap factor-faktor Kritikal Kejayaan dan Kegagalan Pengendalian Perniagaan, Jabatan Pembangunan Sumber Manusia Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia Universiti Teknologi Malaysia Afifa, Nindah Nur, 2007, Peran seni dalam mengembangkan kreatifitas siswa. http://media.diknas.go.id/media/document/5465.pdf. Afia Randa Ritonga (2010), Pengaruh Efikasi Diri, Kesiapan Instrumentasi, dan keinginan akan Prestasi terhadap Minat Mahasiswa Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa FE UMSU), UMSU, Medan. Aisyah Hj.Kasa,2009, Pembangunan Instrumen Pengukuran Psikologi Kewirausahaan Belia Malaysia, Universiti Putera Malaysia. Ajzen, I. 1991. The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior andHuman Decision Processes, 50(2), 179-211). Ajzen, I. 2002. Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and The Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, 2(4), 665-683. Alma Buchari H, 2003, Kewirausahaan, Edisirevisi, Cetakan Kelima, Penebit Alfabeta, Bandung Al-Rasyid, H.2003 Teknik Penarikan Sampel dan Penyusunan Skala. Pascasarjana UNPAD, Bandung. Anderson, G. 2002. Fundamentals of Educational Research. Edisi kedua . London: Routledge Farmer. Angki Adi Tama (2010) Analisis Faktor - Faktor Yang Memotivasi Mahasiswa Berkeinginan Menjadi Entrepreneur (Studi pada Mahasiswa SI Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang)", Skripsi, Undip Semarang Arikunto, Suharsimi, 2003. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek,Jakarta: PT. Rineka Cipta Auken, H. V., Fry, F.L., & Stephens, P. (2006). The Influence of Role Models on Entrepreneurial Intentions. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11 (2), 157-167. Avin Helmi Fadilla & Rista Bintara Megasari, 2007. Modul kuliah Kewirausahaan dari perspektif Psikologi .(http://www.avin.filsafat.ugm.ac.id, diakses 21 September 2007) Bambang Dwi Heriantoro, 2007, Pengaruh Profesionalisme, Konflik dan Peran Kepemimpinan Terhadap Produktifitas Pegawai di Jawa Tengah, STIE Mitra Indonesia Yogyakarta. Basuki, Heru. 2010. Teori-Teori Mengenai Kreativitas. http://v-class.gunadarma. ac.id/ mod/resource/view.php?id=15524. Benay Sager, 2006, Implications of a Multi-Disciplinary Educational and Research Environment: Perspectives of Future Business, Law, Science, and Engineering Professionalsin the Technological Innovation: Generating Economic Results(TI:GERw) Program, Technology Analysis & Strategic Management Vol. 18, No. 1, 57–69, February 2006 Boone E, Louis dan Kurtz L david, 2002, Pengantar Bisnis/Contemprary Business, Alih Bahasa Fadrinsyah Anwar dkk, Jilid I, Penerbit Erlangga, Jakarta. Badan Pusat Statistik, 2012, http://www.bps.go.id/ tab_sub/view.php? tabel=1 & daftar = 1&id_subyek =06¬ab = 4http://www. bps. go. id/ etfile. php? News = 849 Badan Pusat Statistik, 2012, Riau Dalam Angka tahun 2011, BPS Provinsi Riau. Barjoyai Bardai (2000). “Kewirausahaan dan Perniagaan – Bahagian 1.” Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Cheng,M.Y. & Chan, C.2003. Entrepreneurship Education in Malaysia. Cyberjaya: Multymedia University. Chien, D.J., Liang, T.W. & Soon, C.T. 1996. Entrepreneurship Inclination of Singapore Business Students. Journal of Enterprising Culture, 4 (2), 209-223. Chi Kim Cheung.2008. Entrepreneurship Education in Hongkong`s Secondary Curriculum, Possibilities and limitations, Education+Training 50 n(6). Chiew Tung Moi, Tam Yin Ling @ Adelina, Mansur Tola dan Chang Mui Ling @ Dyana, 2011, Asas Keusahaan, Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd,. Christera Kuswahyu Indira, 2010, Students Entrepreneurship Intention: Studi of Comparison Between Java and Non Java ,http://www. gunadarma.ac.id Jurusan Manajemen, fakultas Ekonomi – Universitas Gunadarma Choo, S., dan M. Wong, 2006. “Entrepreneurial intention: triggers and barriers to new venture creations in Singapore”. Singapore Management Review 28 (2): 47-64. Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penelitian. Buku I. Kuala Lumpur: Mc.Graw Hill. Creswell, J.W. 2005. Educational Reseach : Planing, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Ed. Kedua. New Jersey:mPearsong Educatinal International. Crow, L.D. dan Crow, A. 1993.Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Dana, L. 2001. The Education Training of Entrepreneurship in Asia, Education & Training. 43 (8/9):4005-416. David Rae, 2006, Entrepreneurial Learning: A Conceptual Framework for Technology based Enterprise, Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 18, No. 1, 39–56, February 2006, The Derbyshire Business School, University of Derby, UK Dhyah Setyorini, 2010, Pengembangan Motivasi Berwirausaha Penyuluhan Kewirausahaan di Dusun Surobayan, Desa Sumber Rejo, Kecamatan Semin, Kabupaten Gunung Kidul, Disajikan pada tanggal 14 Juni 2010 Dian Ratna Sawitri, 2009, Pengaruh Status Identitas Dan Efikasi Diri Keputusan Karir Terhadap Keraguan Mengambil Keputusan Karir Pada Mahasiswa Tahun Pertama Di Universitas Diponegoro, Fakultas Psikologi UNDIP Semarang Dianita Wahyu (2010) Analisis Faktor- faktor yang Memotivasi Mahasiswa dalam Berwirausaha dengan Studi Kasus pada Universitas Muhamadiyah Malang. Sripsi UMM Malang Didik Hariyanto, 2009, Analisa Faktor-faktor Yang Membentuk Jiwa Wirausaha Pengusaha di Wilayah Kecamatan Lowokwaru, Universitas Islam Negeri Malang. Dollinger M. 1995. Entrepreneurship: Strategies And Resources. Irwin Publishing: Illinois. Doughlas, E.J., & Shepherd, D.A. 2002. Self-Employment as a Career Choice: Attitudes, Entrepreneurial Intentions, and Utility Maximization. Entrepreneurship Theory and Practice, 81-90. Ee Ah Meng 1998. Pendidikan Di Malaysia Untuk Guru Pelatih (Edisi Kedua). Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Encik Bukryman Sabri, 2008, Kajian Aspirasi Kewirausahaan Belia Terhadap Memupuk Budaya Kewirausahaan Ke Arah Menuju Pencapaian Wawasan 2020 Malaysian Institute for Research in Youth Development Endang Mulyani, 2010, Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan, Kementrian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum, Jakarta. Ferdinand, Augusty, 2005, Structural Equation Modeling (Edisi 3), Semarang, CV. Indoprint. Ferry Yang, 2008, Entrepreneur: Dilahirkan atau Diajarkan?, University of Ciputra Entrepreneurship Center, Jakarta.(Tue, 08/04/2008 - 11:05) Francis, D.H dan Sandberg, W.R. 2000, “Friendship within entrepreneurial teams and its association with team and venture performance”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.25 No.2, pp.5-26. Frinces, Helfin, 2011, Be An Entrepreneur (Jadilah Seorang Wirausaha), Graha Ilmu, Jakarta. Frinces, Helfin,, 2004, Kewirausahaan dan Inovasi Bisnis, Darussalam, Yogyakarta. Gartner, W.B., Shaver, K.G. & Gatewood.E.J.2000. Doing it for youself: Career Attributions of Nascent Entreprenenurs. http:www.NFIB paper.htm, (21.2.2011). Gaulden, C. F. Jr., Jackson, W.T.,Gaster, W. (Buddy) & Vaughan, M.J. 2004. Student Entrepreneurs: Regional Differences. http://www.sbaer. uca.edu/reseach/ asber/2004_fall/13.pdf. (10.5.2011). Ghozali dan Fuad. 2008. SEM. Teori dan Konsep dengan Program LISREL 8.80. Semarang : BP-Undip. Page : 29 – 34 Gelderen, M.V., Brand, M., Praag, M.V., Bodewes, W., Poutsma, E., & Gils, A.V.2008. Explaining entrepreneurial intentions by means of the theory of planned behavioural. Career Development International, 13(6), 538-559. Gibb, A. 1996. Do we really teach (approach) small business the way we should? Dlm. Low Aik Meng & Tan wee Liang (pnyt.). Entrepreneurs, entrepreneurship and enterprising culture (hlm. 113-132). Singapore: Addison-Wesley Publishing Company. Goleman, D. 1998. Working with emotional intelligenc’.New York: Bantam Books. Greenberger, D.B. and Sexton, D.L. 2003, An Interactive Model Of New Venture Initiation. Journal of Small Business Management. 26 (3), 1-7. Hair, J.F., Black W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E& Tatham, R.L. 2006. Multivariate Data Analysis. Edisi Keenam. New Jersey: Prentice Hall. Hair, J.F., Babin B.; Money, A. H. & Samouel, P. 2003. Essentials of Bussiness Research Methds. Hoboken. Jhon Wiley & Sons Inc. Halimah Harun., 2001. Budaya Kewirausahaan di Kalangan Pelajar Politeknik Malaysia, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Hasan Mohammad, 2007, Faktor-faktor yang talah Mendorong Alumni dan Alumni Universiti Teknologi Malaysia Menceburi Bidang Kewirausahaan, Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi .Henderson, R. & Robertson, M. 2000. Who wants to be an entrepreneur? Young Adult attitudes to entrepreneurship as a career. Career Development International, 5 (6), 279-287. Henry, C., Hill, F. & Leitch, C. 2003. Entrepreneurship Education and Training. Aldershot: Ashgate. Hairunnaja Najmuddin, 2005. Membimbing Remaja Memilih Pendidikan & Kerjaya. PTS Professional: Publishing Sdn. Bhd. Helge Lo Bler, 2006, Learning Entrepreneurship from a Constructivist Perspective Technology Analysis & Strategic Management Vol. 18, No. 1, 19–38, February 2006, University of Leipzig, Germany Hisrich R.D. 2005. Entrepreneurship: Starting, Developing And Managing A New Enterprise. Irwin Publishing: Boston. Hisyamudin Hasan, 2007, Hubungan Faktor Terpilih dengan Tekad Kewirausahaan Mengikut Persepsi Pelajar, Thesis Universiti Putra Malaysia. Hendry, C., Hill F & Leitch, C. 2003. Entrepreneurship Education and Training. Aldershot; Ashgate. Imam Ghazali, 2002, Aplikasi Analisis Multivariat dengan Program SPSS, Semarang. Universitas Diponegoro. Indarti,& Rokhima Rostini, 2008, Intensi Kewirausahaan Mahasiswa: Studi Perbandingan Antara Indonesia, Jepang dan Norwegia, Jurnal Ekonomika dan Bisnis Indonesia, Vol. 23, No. 4, Oktober 2008 Isky Fadli Fu’adi,dkk, 2009, Hubungan Tekad Berwirausaha dengan Prestasi Praktik Kerja Industri Siswa Kelas XII Teknik Otomotif SMK Negeri 1 Adiwerna Kabupaten Tegal Tahun Ajaran 2008/2009. JURNAL PTM VOLUME 9, NO. 2, DESEMBER 2009 Issam, Ghazzawi, 2010, The Next Generation of Entrepreneurs: a Reflevtion of College Uutreach Business Program for High School Students, Journal of Entrepreneurship Education, Volume 13, 2010 Jamil Ahmad. 2002. Pemupukan Bdaya Penelitian di Kalangan Guru di Sekolah:Satu Penilaian. Tesis Dr. Fak. Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Joo-Heon Lee & Venkataraman, S. 2006. Aspirations, market Offerings, and the pursuit of entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing. Vol 21: 107 – 123. Jones. M., 1990, Women In Enterprise: Partner by the year 2000?. Women in management review, pp 8-13 Juhary, Hj. Ali & Ishak Ismail 1991. Prinsip dan Amalan Pengurusan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Kalafatis, S.P., Pollard, M., East, R. & Tsogas, M.H. 1999. Green marketing and Ajzen’s theory of planned behavior: a cross-market examination. Journal of Consumer Marketing, 16(5), 441-460. Kartika Pritiwi, 2010, Peran Kewirausahaan bagi Pembangunan, http://kartikapradini-tika.blogspot.com/2010/10/peran-kewirausahaan-bagi-pembangunan.html, di akses 2 April 2011, jam 16.20. Kamus Dwibahasa Oxford Fajar 1992. Kuala Lumpur. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Kamus Dewan, 2007. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka. Khashiatul-Fauziah Binti Hamzah, 2003. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemilihan Kerjaya Di Kalangan Remaja Melayu Di Daerah Batu Pahat.” UTM: Tesis Sarjana Muda (Tidak diterbitkan). Kirby D. 1992.Developing Graduate Entrepreneurs: Entrepreneurship, Innovation And Change. United Kingdom: The U.K. Enterprise. Kristiansen, S., & Indarti, N. 2004. Entrepreneurial Intention among Indonesian and Norwegian Students. Journal of Enterprising Culture, 12, 55-78. Kolvereid, L., 1999. “Prediction of employment status choice intentions”. Entrepreneurship Theory and Practice 21 (1): 47-57. Kuratko, D. F. & Hodgetts, R. M. 2004. Entrepreneurship: Theory, Process and Practice. 6. Ohio: South Western Kurjono, 2009 Pengaruh Faktor Siswa, Kompetensi Guru danLingkungan Keluarga, Terhadap Sikap Kreatif dan Sikap Inovatif dan Implikasinya Terhadap Motivasi Kewirausahaan, Prodi Pendidikan Akuntansi UPI, Kusnedi, 2010, Analisis Jalur dengan Amos, Rizqi Press, Bandung. Lee, J., 1997. “The motivation of women entrepreneurs in Singapore”. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research 3 (2): 93-110. Lena, L. & Wong, P.K. (2003). Attitude Towards Entrepreneurship Education andNew Venture Creation. Journal of Enterprising Culture, 11(4), 339-357. Lim Khong Chiu, 2009. University Student’ Attitude, Self-Eficacy and Motivation Regarding Leisure Time Psysical Participation, Jurnal Pendidik dan Pendidikan, Jil. 24, 1–15, 2009 Linan, F., Urbano, D., & Guerrero, M. 2007. Regional Variations in Entrepreneurial Cognitions: Start-up Intentions of University Students in Spain. Paper presented at the Babson Conference, Madrid, 2007. Lobler, H. 2006. Learning entrepreneurship from a constructivist perspective. Technology Analysis & Strategic Management. 18(1): 19-38. Maag, J.W. 2004. Behavior Management : from Theoretical Implications to Practical Application. Edisi ke-2 California: Thomson Learning. Mahmuddin, 2010, Faktor-faktor Pendorong Kewirapengusaha, www.labschool- unj.sch.id/ smpjkt/materi_download. php?id=Desember 2010. Mathews, C. H. dan S. B. Moser, 1996. “A longitudinal investigation of the impact of family background and gender on interest in small firm ownership”. Journal of Small Business Management 34 (2): 29-43. Mazzarol, T., T. Volery, N. Doss, dan V. Thein, 1999. “Factors influencing small business start-ups”. International Journal of Entrepreneurial Behaviour andResearch 5 (2): 48-63. Marselia Herma, 2008, Pengaruh Kualitas Manajemen, Motivasi Kewirausahaan dan Pengelolaan Merek Terhadap Kualitas Hubungan Franchise dalam Meningkatkan Kinerja Penjualan (Studi Pada Perusahaan Franchise Di Kota Semarang Dan Yogyakarta) thesis PPS Universitas Diponegoro, Semarang. Md. Mohar Mohamad dan Dr. Mohd Hassan Mohd Osman 2002. Menilai,Mengukuh dan Memantapkan Program Pembangunan Pengusaha Bumiputera di Negeri Johor Darul Takzim. Bengkel Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera Negeri Johor, Hotel Hyatt Regency, Johor Bahru. Meeks, Micheal D. 2004 Antecedents of Entrepreneur Decision: An Empirical Analysis of Three Predictive Models. Unpublished PhD Dissertation, University of Michigan Ann Abor. University of Colorado at Boulder Mery Citra, 2010, Mendorong Pilihan Karir Berwirausaha pada Mahasiswa guna mengentaskan Pengangguran Terdidik di Indonesia, pustaka. unpad.ac.id/ (di upload tgl 7 November 2011 pukul 21.00 WIB) Mitchell, R. K., Bailey, A. & Mitchell, J. R. 2008. Entrepreneurship, thinking, and economic self-reliance. ESR Review. 10(1): 8-13. Muhammad Rashid Bin Rajuddin & Eric Yeo Cheng Aun , 2009, Faktor-faktor yang mendorong Masysrakat Baba dan Nyonya di Bandar Melaka Menceburi Bidang Kewirausahaan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Muhammad Haron Husaini & Khairul Anuar Ahmad, 2008, Kemahiran Kewirausahaan: Satu Kajian Analisis Kandungan Buku-buku Teks, Prosiding SKIKS 08 Munandar, Utami. 2002. Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. http://www. maindexchange. com/ index2.php?option=com_ docman& task=doc_view& =99& Itemid=28. Moethya, 2010, Teori Mengenai Kreatifitas Posted in Pengembangan Kreatifitas Keberbakatan, Psychology, Teori Mengenai Kreatifitas www.labschool- unj.sch.id/ smpjkt/materi_download. php?id=7. Mohd. Najib Abdul Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia. Moh. Nazir, 2003. Metode Penelitian, Penerbit Ghalia Indonesia, Jakarta, 2003. Mohd Salleh Din, Hoe Chee Hee, Norashidah Hasyim, Ooi Yeng Keat, Shuhymee Ahmad, Habshah Bakar, Norita eraman, Rosli Mahmood, Armanurah Mohamad, Lily Julienti Abu Bakar & Momad Nasri Md Husen, 2005. Azas Kewirausahaan, Kuala Lumpur, Prentice Hall. Norfadilah, 2010, Aspirasi Kerjaya Kewirausahaan dalam Kalangan Pelajar Institusi Perguruan Tinggi Awam (Entrepreneurial Career Aspirations Among IPTA Students) Jurnal Pendidikan Malaysia 35(1)(2010): 11-17 Noraziah Ali, Ranimah Yusuf & Hasnah Ali,2008, Part-Time Working Trend Among the Secondary Students in the District of Melaka Tengah and its Implication to Their Learning Performance in School, Journal e-Bangi, Volume 3, BILANGAN 1, 12, 2008. ISSN: 1823-884x Nooraini Othman at al, 2009,Persepsi terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Pelajar 4SPH dalam Bidang Kepengusaha Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Norasmah Othman. 2002. Keberkesanan Program Kewirausahaan Remaja di Sekolah Menengah. Thesis Ph.D. Universiti Putera Malaysia. Norasmah Othman, Norashidah Hasyim & Noraisyah Buang 2009, Konsep Kesediaan Kewirausahaan Berdasarkan Kajian Kes Pengusaha Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia (Entreprenuership Readiness Concept Based on Case Study of Small Medium Industry (SMI) Entrepreneurs in Malaysia)Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1)(2009): 187 – 203 Norasmah Othman, Halimah Harun & Raden Siti Aisyah Raden A Rahman, 2011, Kewirausahaan Pemangkin Kecemerlangan Negara dan Kelestarian Hidup, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Norasmah Othman & Muharam Gaya, 2009, Tahap Pengetahuan Pelatih Institut Kemahiran Mara Mengenai Persekitaran Kondusif Untuk Bakal Pengusaha, Jurnal Teknologi, 50(E) Jun 2009: 53–67 © Universiti Teknologi Malaysia Norasmah Othman & Halimah Harun, 2007, Keusahaan Remaja Malaysia, Penerbit Universiti Putera Malaysia Norasyidah Bt Hasyim, 2009, Kesediaan Kewirausahaan Pelajar dan Persekitaran Dalaman Institusi Perguruan Tinggi Awam Malaysia Dalam Melaksanakan Pendidikan Kewirausahaan, Thesis Doktor Falsafah, Fakulti Pendidikan Universiiti Kebangsaan Malaysia. Nor Aaishah Bt. Buang, 2008. Kajian Keperluan Pendidikan Kewirausahaan Secara Formal Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina dan Fakulti Pendidikan, UKM, Fakulti Pendidikan, UKM Nor Aishah Bt. Buang 2006, Prinsip-prinsip Kewirausahaan, Konsep, Teori dan Model-model Pembentukan Wirapengusaha, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia. Nor Aishah Buang. 2002. Asas Kewirausahaan. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti. Nurul Indarti dan Rokhima Rostiani, 2008, Intensi Kewirausahaan Mahasiswa: Studi Perbandingan Antara Indonesia, Jepang dan Norwegia, Jurusan Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Gadjah Mada, Jurnal Ekonomika dan Bisnis Indonesia, Vol. 23, No. 4, Oktober 2008 Purwanto, M. Ngalim, MP. 2004. Psikologi Pendidikan. Bandung : Remaja Rosda Karya Rae, D. & Carswell, M. 2000. Using a life-story approach in entrepreneurial learning: the development of a conceptual model and its implications in the design of learning experiences. Education + Training. 42(4/5): 220-7. Ramli , at al, 2006, Gaya Kepimpinan Pengetua Wanita dan Hubungannya dengan Tahap Motivasi Guru Sekolah Menengah Pengetuan Jurnal Pendidikan 31 (2006) 53 - 69 53 Ramlee Mustapha, 2008, Promoting Human Capital Through Social Entrepreneurship: A Comparative Study of Indonesia and China, Jurnal Pendidikan. Rasheed, H. & Rasheed, B. 2003. Developing Entrepreneurial Characteristics in Youth: The Effects of Education and Enterprise Experience. Ethnic Entrepreneurship:Structure and Process, ed: Stile, C. & Gabraith, C: Elsevier Science, Amsterdam. Riyanti Dwi P Benedicta, 2003, Kewirausahaan dari Sudut Pandang Psikologi Kepribadian, Penerbit Grasindo, Jakarta. Ronald E। Walpole, 1992. Pengantar Statistika, Edisi ke-3, Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta. Santoso. 1993. Lingkungan Tempat Tinggal dalam Menentukan Minat Berwiraswasta FKIP UNS (Laporan Penelitian). Surakarta: UNS. Salleh Amat , 2009, Hubungan antara Ketegasan Diri dan Kepuasan Hidup dalam Kalangan Pelajar Institusi Perguruan Tinggi (The Relationship between Assertiveness and Satisfaction with Life Among Students at a Higher Learning Institution) Jurnal Pendidikan Malaysia 34(2)(2009): 49 – 65 Schiller, B.R., dan P. E. Crewson, 1997. “Entrepreneurial origins: a longitudinal inquiry”. Economic Inquiry 35 (3): 523–531. Segal, Gerry, Borgia, Dan and Jerry Schoenfeld, 2005, The motivation to become an entrepreneur, International Journal of Entrepreneurial Behaviour &Research, Vol. 11 No. 1, 2005 pp. 42-57 Sequeira, J. 2004. New Venture Intention of Female Nascent Entrepreneurs: Does Dentrepreneurial Self Efficacy and Sosial Network Matter? http://www.babson.edu/entrp/fer/FER_2004/web-content/section% 20III/PSI/III-PS1_Text.. ( 3.9.2011 ) Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta Sinha, T. N., 1996. “Human factors in entrepreneurship effectiveness”. Journal of Entrepreneurship 5 (1): 23-29. Siti Rahayan Arifin, at al, 2008, Faktor Kontribusi Kecerdasan Pelbagai dalam Kalangan Pelajar Remaja PelajarRemaja, Jakarta Siti Hawa, (2009), Kecendrungan Kewirausahaan di kalangan Pelajar Bidang Kejuruteraan di Institusi Perguruan Tinggi Awam di Kawasan Utama Semenajung Malaysia. Projek Sarjana ini diserahkan kepada Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia, Souitaris, V., Zerbinati, S. & Al-Laham, A. (2007). Do entrepreneurship programmes raise entrepreneurial intention of science and engineering students? The effect of learning, inspiration and resources. Journal of Business Venturing, 22 (4), 566-591. Subhash Sharma, 1996, Applied Multivariate Technique, fist edition Jhon Willey and Sons,inc Toronto, , Sukarni, 2012, Konstribusi Jenis Kelamin, Usia, Tempat Tinggal, dan Tingkat Pendidikan Orang Tua terhadap minat berwirausaha mahasiswa FKIP UIR Pekanbaru, FKIP UIR Pekanbaru. Sukarni, 2011, Pengaruh Element Pendukung Terhadap Minat Kewurausahaan Mahasiswa FKIP UIR Jurusan Pendidikan AKuntansi, Jurnal PeKA- FKIP UIR Vol. 1. No. O1, Januari 2013 Sukmana, UD, 2008, Peranan Pendidikan Kewirausahaan dalam Menumbuhkan Motivasi Wirausaha ( Studi Tentang Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Motivasi Wirausaha Mahasiswa Universitas Kuningan, Equilibrium, Vol. 4, No 8, Juli – Desember 2008. Sunarya, Abas, 2011, Kewirausahaan, Andi Yogyakarta. Suryaman, Maman. 2006. Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Teknik Elektro. Fakultas Teknik. Program Sarjana Universitas Negeri Semarang, Semarang. Suryana, 2003, Kewirausahaan Pedoman Praktis, Kiatdan Proses Menuju Sukses, Penerbit Salemba Empat, Edisi Revisi, Jakarta. Tan, W.L., Siew, L.K., Tan, W.H. & Wong, S.C. (1995). Entrepreneurial Spirit Among Tertiary Students in Singapore. Journal of Enterprising Culture, 3 (2), 211-227. Thomas, A.S. & Muller, SL. (2000). A case for comparative entrepreneurship: assessing the relevance of culture. Journal of International Business Studies, 31(2), 287-305. Tinambunan, Anita,P, 2010, Jalan Menuju Wirausaha Yang Sukses, Jurnal Media UnikaTahun 20 no 73 Edisike 4, Unika Jakarta. Triyatna O S, 2009, Kepemimpinan Wirausaha, Rahasia Bertahan di tengah Krisis, Harian Kompas, Jumat 22 Mai 2009, Jakarta. Tony Wijaya, 2007, Hubungan Adversity Intelligence dengan Intensi Berwirausaha (Studi Empiris pada Siswa SMKN 7 Yogyakarta), Jurnal Majanemen dan Kewirausahaan Vol 9 No 2 Sepetember, 2007 Thuaibah, 2007, Penglibatan Kaum Wanita Dalam Aktiviti Kewirausahaan di Negeri Johor: Kajian Terhadap Faktor-Faktor Kritikal Kejayaan dan Kegagalan Pengendalian Perniagaan , Jabatan Pembangunan Sumber Manusia Fakulty Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia, Valentiono Dinsi, Jangan Mau Seumur Hidup Jadi Orang Gajian, Letsgo Indonesia, 2004 Wiedy Murtini, 2008, Sucsess Story Sebagai Pendekatan Pembelajaran Kewirausahaan, Varia Pendidikan, Vol. 20, No. 2, Desember 2008 Winardi, 2003, Entrepreneur dan Entrepreneurship, Kencana, Jakarta. Winarno, 2011, Pengembangan Sikap Entrepreneurship dan Intrapreneurship, PT Indeks, Jakarta. Yohnson, 2003, Peranan Universitas Dalam Memotivasi Sarjana Menjadi Young Entrepreneurs, Jurnal Manajemen & Kewirausahaan Vol. 5, No. 2, September 2003: 97 – 111 Yusof, A.A., Perumal,S, 2005, Principles of Entrepreneurship, Person Perentice Hall, Selangor, Malaysia. Yusof Bin Boon & Sapiah Binti Bohari, (2009) Kesediaan untuk Menceburi Bidang Kewirausahaan di kalangan Pelajar pelajar Bumi Putera Tingkatan Empat di Tiga Buah Sekolah Sekitar Skudai, Johor, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Yusuf Kalla (2010) "Kemajuan Bangsa, Pendidikan dan Kewirausahaan" pidato ilmiah saat menerima gelar doktor kehormatan (Doctor Honoris Causa) daripada Universitas Pendidikan Indonesia (UPI) Bandung Zaidatol Akmaliah Lope Pihie, 2009b, Entrepreneurship as a Career Choice: An Analysis of Entrepreneurial Self-Efficacy and Intention of University Students Faculty of educational studies,University Putra Malaysia, European Journal of Social Sciences – Volume 9, Number 2 (2009) 338 Zaidatol Akmaliah Lope Pihie, Hassan Hisyamuddin, 2009b, Choice Of Self-Employment Intention Among Secondary School Student, Uluslararası Sosyal Ara_tırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Volume 2 / 9 Fall 2009 Zafir Mohd Makhbul dan Fazilah Mohamad Hasun (2003). Menjadi Pengusaha. PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd. Zimmerer, W. T dan Sacrborough, N.M. (1998). “Essential of Entrepreneurship and Small Business Management.” New Jersey : Prentice Hall.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar